vrijdag 13 september 2019

Nieuw project: "Hoe kunnen we een dier in de klas verzorgen?"


We zijn van start gegaan met ons nieuwe project.
Deze week brachten we vooral de verschillende dieren in kaart.
Wat zijn huisdieren? Welke zouden in een klas kunnen gehouden worden? 









Enkele kleuters namen een foto mee van hun huisdier thuis.
We stellen ons huisdier voor aan elkaar in de kring.
 

De cocooning wordt dit schooljaar wat anders aangepakt.
Elka dag heeft een vaste cocooning:
maandag: smartgamescocooning
dinsdag: rekencocooning
donderdag: taalcocooning
vrijdag: bouwcocooning






Elke kleuter kreeg een blauwe map waar alle vrije teksten in zullen komen.
We maakten ons eerste vrije tekst.






De boterbloemen begonnen ook al aan hun map te werken.

Op dinsdag is er de kletspotkring.
"Wat is schoonheid?"




Dinsdag: Muzische kring bij de boterbloemen.
We maken allerlei dierengeluiden!
Woef! Miauw! Toktok!

We kregen bezoek van Bas de hond! 
Bedankt Debbie om langs te komen, we leerden veel bij!









We zochten wat info over de huisdieren op.



Dieren zitten graag in het gras. Kunnen we dat knutselen?
Met een vork kunnen we grassprieten stempelen.





De kleuters beleefden weer super tijden in ons bos!
















Op dinsdag is er rekencocooning (deze week voor één keer op donderdag)






Spelen met de plasticine.

We leggen bij elk muisje een kaasje.


We zoeken twee dezelfde honden. 
De ene hond zit in het hok, de andere op het hok,... goed kijken dus!

We stempelen een visbokaal!

Vogelhuisjes tekenen & kleuren.

Dierenpuzzels maken.

Dinsdag hebben we allerlei activiteiten gedaan rond 'de hond'
We bouwden hokjes voor de honden.

Met plasticine maakten we hondjes.

Hondje plooien.
We zagen er ook uit als echte hondjes, hé?








 Hondentaal! Wij begrijpen het toch al een beetje. ;-)






Vrij spel in het poppenhuis.


Woensdag, spelletjesdag. 










Op donderdag werken we rond 'de poes'
We vullen eerst onze boekenhoek aan met boeken die passen in ons project.


Het poppenhuis kreeg een kattenluikje met magneetje! (lesje techniek)


De verschillende werkjes, beeldend, motorisch,...






In de kijker: Amalia!


Het dansen van Amalia stak iedereen aan.



Boekenkring boterbloemen: 



We zagen zelf een kat op onze speelplaats!
Wie vindt de kat?:-)
We maken katjes uit kartonnen bordjes.




We leggen de juiste kleuren op de bolletjes.






De kleuters spelen het toneel na.
Boekenkring

Vraag van de week.


Het vierde leerjaar kwam langs voor het geluksmoment. We werkten rond SPORO, doelen voorop stellen en samen bereiken!




En dan, het grote moment!!!
Welke dieren willen we nu in de klas hebben?
Er waren vier keuzes vanuit de kleuters.
Daarna mocht elke kleuter zijn mormeltje bij een dier zetten.
Kijk zelf maar welke twee het geworden zijn! ;-)





Volgende donderdag mogen we op uitstap in de namiddag naar het huis van Guillaume.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten